کلینیک شبانه روزی فولادشهر | درمان آپاندیسیت

عوارض

در این بخش به برری عوارض و درمان آپاندیسیت میپردازیم، آپاندیسیت می تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند:

• پاره شدن آپاندیس. اگر آپاندیس شما پاره شود، محتویات روده های شما و ارگانیسم های عفونی می تواند به داخل حفره شکم نفوذ کند. این امر می تواند سبب عفونت حفره شکمی شما (پریتونیت) شود.
  • تشکیل کیسه چرک در شکم. اگر آپاندیس شما پاره شود، عفونت و نفوذ محتویات روده ای ممکن است در اطراف آپاندیس تشکیل آبسه(کیسه عفونت) دهد. آبسه آپاندیس قبل از اینکه پاره شده و سبب عفونت گسترده تر در حفره شکم شود، نیازمند درمان است.

اگر شما یا فرزندتان علائم و نشانه هایی را تجربه می کنید که سبب نگرانی تان می شود، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر درد شکمی آنقدر شدید است که شما قادر به نشستن یا یافتن یک موقعیت راحت نیستید، در این صورت شما نیازمند توجه فوری پزشکی می باشید.

آزمایش های تشخیصی جهت درمان آپاندیسیت

درد آپاندیسیت ممکن است در طول زمان تغییر کند. بنابراین گاهی اوقات تشخیص ممکن است دشوار باشد. علاوه براین، درد شکمی ممکن است ناشی از سایر بیماری ها به غیر از آپاندیسیت باشد. جهت کمک به تشخیص آپاندیسیت، احتمالاً پزشک شما سابقه علائم و نشانه های شما را بررسی کرده و شکمتان را معاینه کامل فیزیکی خواهد کرد.
آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص آپاندیسیت عبارتند از:

• معاینه فیزیکی جهت ارزیابی درد شما.
    پزشک شما ممکن است فشار ملایمی را بر روی ناحیه دردناک اعمال کند. هنگامی که فشار به طور ناگهان برداشته شود، غالباً درد آپاندیسیت تشدید می شود. این امر علامت آن است که صفاق مجاور ملتهب شده است. سایر نشانه هایی که پزشک به آنها توجه می کند شامل سفتی شکم و تمایل به سفت کردن ماهیچه های شکم در پاسخ به فشار وارده بر روی آپاندیس ملتهب می باشد.
  • آزمایش خون.
    به پزشک شما امکان بررسی افزایش تعداد گلبول های سفید خون را می دهد که نشان دهنده وجود عفونت است.
  • آزمایش ادرار.
    پزشک شما ممکن است از شما درخواست انجام آزمایش ادرار نماید تا مطمئن شود که دلیل درد شما عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه نیست.
  • تصویربرداری.
    همچنین پزشک شما ممکن است جهت کمک به تائید آپاندیسیت یا یافتن سایر علل درد شما  درخواست انجام تصویربرداری شکم با استفاده از اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی تی اسکن  را دهد.

درمان دارویی

• درمان آپاندیسیت معمولاً شامل جراحی جهت برداشتن آپاندیس ملتهب است.
    با توجه به وضعیت شما ممکن است درمان های دیگر مورد نیاز باشد.
  • جراحی جهت برداشتن آپاندیس(آپاندکتومی)
  •  آپاندکتومی می تواند به صورت یک عمل جراحی باز با استفاده از ایجاد یک برش در ناحیه شکم به طول 4-2 اینچ(cm10-5( انجام شود. یا جراحی آپاندیسیت می تواند به صورت یک عمل لاپاروسکوپی انجام شود که شامل چند برش کوچک در ناحیه شکم است. در طول آپاندکتومی لاپاروسکوپیک، جراح ابزارهای ویژه جراحی و یک دوربین ویدئویی را به داخل شکم شما وارد می کند تا آپاندیس شما را خارج سازد.
  • به طور کلی، جراحی لاپاروسکوپیک به شما امکان بهبودی سریع تر و با جای زخم(اسکار) کمتر را می دهد.
    اما جراحی لاپاراسکوپیک برای همه مناسب نیست.
    اگر آپاندیس شما پاره شده و عفونت گسترش پیدا کرده باشد یا اگر یک آبسه وجود داشته باشد، شما ممکن است به آپاندکتومی باز نیاز داشته باشید.
    آپاندکتومی باز به پزشک امکان تمیز کردن حفره شکمی را می دهد.
  • انتظار می رود که بعد از آپاندکتومی یک یا دو روز در بیمارستان به سر برید.
  • تخلیه آبسه قبل از جراحی آپاندیس
  • اگر آپاندیس شما پاره شود و  یک آبسه در اطراف آن تشکیل گردد،
    آبسه ممکن است با قرار دادن یک لوله از طریق پوست شما و داخل آبسه تخلیه شود.
    آپاندکتومی می تواند چند هفته پس از کنترل عفونت انجام شود.

مطالب پیشهادی :

خدمات کلینیک شبانه روزی آریا